Skabende kompetencer ind i sammenspilsundervisningen.
Et musikpædagogisk udviklingsprojekt under Himmerlands Folkemusikskole.
Baggrund
Iflg. Musiktænketankens rapport ”Musikskolerne i Danmark” (Kulturministeriet 2017), har de fleste musikskoler ”... fortsat et primært fokus på instrumentale færdigheder og reproduktion. Tænketanken vurderer, at der i højere grad kunne satses på skabende kompetencer” (op.cit. p.21).
Klaus Pindstrup (musiker, violinist og underviser), musiklærer ved Himmerlands Folkemusikskole, har igennem mange års undervisning og musikalsk praksis udviklet sin egen undervisningsform, hvor omdrejningspunktet netop er musikalsk skabende processer, Formen understøtter en skabende, eksperimenterende og undersøgende tilgang til sammenspillet, sideløbende med at der bliver arbejdet med konkrete ting, som at lave stemmer, improvisere og skabe variation i harmoni, klang og karakter.
Projektet vil dokumentere og dele Klaus Pindstrups viden om / erfaring med undervisning i sammenspil og skabende kompetencer med andre aktører inden for undervisningsområdet og dermed bidrage til den musikpædagogiske udvikling der efterspørges i Musiktænketankens rapport.
Formål og mål
Overordnet ønsker vi med projektet at understøtte undervisningen i Himmerlands Folkemusikskoles eget regi, og også gerne bidrage til at det musikalske udtryk og elevernes skabende kompetencer kommer til at få en stærkere placering i sammenspilsundervisningen på andre aftenskoler, musikskoler mv.
Projektets konkrete mål hænger sammen med de erfaringer vi har gjort os gennem årene. For selv om der har været stor succés med Klaus Pindstrups undervisningsform, har der også været nogle tilbagevendende udfordringer:
1. Det er svært at formidle arbejdsformen og dens resultater til folk der ikke har oplevet den ved selvsyn.
2. Musikskolens elever har svært ved at anvende arbejdsformen i ensembler uden for undervisningens regi.
Vores tese er, at udfordringerne hænger sammen med at der mangler en større fælles bevidsthed og et sprog for en arbejdsform, der på mange parametre adskiller sig fra det mange kender fra andre undervisningssammen-hænge. Projektet ønsker derfor dels at beskrive arbejdsformen, dels at udvikle den, så den har større potentiale til at blive brugt i ensembler uden deltagelse af Klaus Pindstrup.
Helt konkret vil vi derfor
1. Producere video og skriftligt materiale, der beskriver en ny praksisorienteret metode til undervisning i skabende kompetencer og sammenspil (rettet mod undervisere).
2. Udvikle og beskrive metodikker / værktøjer, der understøtter et selvstændigt arbejde med det musikalske udtryk i sammenspillet (rettet mod elever og andre interesserede).
3. Formidle resultaterne.
Fremgangsmåde
Niveau 1: Metodebeskrivelse
Dokumentation
af Klaus Pindstrups arbejdsform sådan, som den manifesterer sig undervejs i
løbet af et weekend-kursus den 6-8. september 2024.
Deltagere: Projektensemble + yderligere 6 deltagere på tværs af genrer, instrumenter, alder og erfaring. Forudsætningen for deltagelse er accept af videooptagelse, deltagerobservation mv.
Deltagerobservation ved Pia Høj Frederiksen (BA antropologi) og Stefan Groot (musiker og underviser), samt video- og lydoptagelser af undervisningen mhp. dokumentation og produktion af data til efterfølgende analyse og formidling.
Validering: Forår 2025
Validering af konklusioner gennem deltagerobservation af ordinært weekendkursus i foråret 2025 samt interview med Klaus Pindstrup. Dette mhp. udarbejdelse af en metodebeskrivelse, der kan offentliggøres på Himmerlands Folkemusikskoles hjemmeside mv. (niveau 3).
Niveau 2: Metodeudvikling
Musikalsk praksis i et "projekt-ensemble", der mødes 4 weekender i løbet af efteråret 2024 / foråret 2025 med Klaus Pindstrup. Dette med henblik på udvikling af værktøjer / metodikker, der sætter ensemblet i stand til selvstændigt at anvende og udvide sammenspilskompe-tencerne.
Deltagere: Seks nuværende og tidligere elever af Klaus Pindstrup med forskellig baggrund og musikalsk erfaring.
Niveau 3: Formidling
Beskrivelse af metode og værktøj i skriftlig form suppleret af videoklip lægges på Himmerland Folkemusikskoles hjemmeside, på YouTube og deles med potentielle samarbejdspartnere til et muligt opfølgende projekt.
Evt. en artikel i Foras medlemsblad, "Fora Magasinet".
Udviklingsperspektiv
rojektets resultater vil indgå i vores eget kontinuerlige udviklingsarbejde til gavn for skolens elever. Formidling af resultaterne kan forhåbentlig inspirere musikundervisere, elever og andre til at beskæftige sig mere med den kunstnerisk skabende virksomhed i musikken.
Vi vil gerne bidrage til endnu større udbredelse af musikundervisning hvor elevers skabende kompetencer står stærkere end i dag. Vi håber derfor at nærværende projekt kan blive afsæt til et opfølgende projekt i samarbejde med relevante aktører indenfor undervisningsområdet.
Projektet er støttet af
Kulturministeriets Udviklingspulje til Lokal Folkeoplysning, Region Nordjyllands Kulturudviklingspulje og Oplysningsforbundenes Lokalforeningspulje.